KAJEM

Eigen productie ‘Kajem’

‘Eind jaren zeventig ging ik zelf albums voor Dureco produceren. Heel mooi!! Maar ik wilde ook graag iets nieuws maken, iets wat nog niet bestond. Het nadeel van iets nieuws maken is, dat je ook niks kunt laten horen. En daar houden de platenbazen niet zo van. Bij hoge uitzondering kreeg ik een budget voor twee stukken.’

Wat was het idee?

‘Met een heel groot kerkorgel bekende orgelwerken opnemen, om vervolgens in de studio hedendaagse instrumenten toe te voegen. Tegenwoordig niets nieuws, maar destijds een technisch hoogstandje. Uiteraard zou Klaas Jan de organist moeten zijn. Problemen alom.  Na het inspelen en monteren van twee stukken hadden wij direct het gevoel dat we iets bijzonders hadden gemaakt. Het was vernieuwend en we waren erg tevreden.’

De afluistersessie

‘Een behoorlijk spannend moment was de afluistersessie. De heer Palmans, Hans Vatter (hoofd van de verkoop) en nog wat meer belangrijke figuren waren de toehoorders. Direct na het indrukken van de stopknop nam de baas het woord en zei letterlijk: ‘Rende luister, ik wil dit album in september op de platentiendaagse presenteren!’ Boem!! Dat was een totale omslag ten goede van het idee.
Eind september stond mijn zogenaamde nieuwe sound (Kajem) in Veronica’s LP Top 75. Het was de eerste keer in de muziekindustrie dat een kerkorgel solo in die kringen opereerde, heel spannend allemaal.’