2. De Gebroeders Henk en Rende Brouwer (na 1970)

ONZE EERSTE STAPPEN IN HET VAK

Afgelopen zaterdagavond 5 juli 2014 was ik met mijn echtgenote Caroline op een feestje, een echtpaar uit onze kennissenkring was 50 jaar getrouwd, op zich niks bijzonders (of… misschien toch wel ?) Totdat er iemand aangekondigd werd die een liedje ging zingen. Het liedje was getiteld: Zierikzeese Marie …. Nee he….! Ongelooflijk..! Terug naar maart 1971.

De AVRO had in die jaren het programma, nieuwe oogst, een zestal nieuwe talenten streden om de 1e plaats en degene die won.. kreeg een platen- contract aangeboden en heel veel publiciteit. ( Andre van Duin is o.a. ook in dit programma ontdekt)
Een van de kandidaten was Elles de Liefde en wat zong zij …?? Inderdaad ‘Zierikzeese Marie’. Ongelooflijk, ik had dat liedje in al die jaren niet meer gehoord. Het is een steengoed liedje en zij won ! 
Henk en ik werden tweede met een aantekening van de jury dat zij ernstig overwogen hadden om een gedeelde eerste plaats toe te kennen.
De jury bestond uit Albert Mol – Mieke Telkamp – Tonny Eijk en nog 2 leden.    Een zaterdagavond in maart was de uitzending en zondagochtend om negen uur ging de telefoon. Ja….?  Met de platenmaatschappij Dureco, met Marc de Raaf, jullie waren gisteravond op de televisie bij de AVRO, zijn jullie ge-interesseerd in een platen contract…? Kunnen jullie morgen even naar Amsterdam komen? Als het kan om een uur of twee Beursplein 9, lukt dat ..?  Heel fijn tot morgen.

ONDERHANDELEN MET EEN PLATENFIRMA

Klokslag twee uur stonden wij, brandend nieuwsgierig, bij Dureco voor de deur. De telefoniste verwees ons naar Robert Aardse directeur van Dureco. 
Onze eerste kennismaking met de platenindustrie liep voor ons op z’n zachts gezegd nogal ongewoon. 

“Zo.. mijne heren.. wie zijn jullie??  
Ja.. wie zijn jullie..?  We waren zaterdagavond op de tv, en toen zijn we gebeld of we naar Amsterdam wilden komen voor een platen contract..  “Juist.., maar kent iemand jullie..?” Hoe bedoelt U ? “Oke jongens, ga hier maar zitten en luister goed naar mij,  jullie willen graag bekende trompettisten worden..? Daar kan ik voor zorgen. We gaan eerst even een goed contract maken en vervolgens gaan we 2 stukjes opnemen en misschien kunnen we jullie wel plaatsen in een nieuw tv programma van de TROS (wat later op volle toeren bleek te zijn) mijn maatschappij is heel goed in het Hollands populaire genre en we hebben een goed distributie netwerk.  Kijk.. je moet het zo zien: jullie zijn eigenlijk een pond suiker en wij gaan dat verkopen..  en.. ik weet ook een hele mooie artiestenaam voor jullie  ,,de Gebroeders Brouwer !!  mijne heren nog een fijne dag, ik zorg voor een goed contract en dan gaan we aan de slag.”

Om tien voor half drie stonden we weer buiten totaal overdonderd, maar heel blij. Misschien denkt er iemand die dit leest,  Brouwer.. is dit niet een beetje overdreven allemaal, nou.. nu ik dit zo noteer vind ik dat eigenlijk ook wel maar ik kan u verzekeren dat het zo is gegaan, echt belachelijk.
Inderdaad was het contract aan het eind van de week binnen en werd er contact opgenomen om twee stukken in te blazen waaronder middernacht.
Om een lang verhaal wat in te tomen, we stonden  vanaf september 1971 6 maanden lang in het gloednieuwe programma van de TROS  “Op Losse Groeven”.  Achteraf hadden wij natuurlijk nogal geluk omdat het programma  heel erg aansloeg. Aangezien in 1971 er nog maar 2 zenders waren Nederland 1 en 2 wel te verstaan en ons plaatje middernacht goed werd gedraaid op de radio waren wij vrij plotseling bekende Nederlanders geworden en dat betekende   bijvoorbeeld : dat de hele dag door de telefoon ging.